ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 21世紀アジア学部
  3. 21世紀アジア学研究
  4. 第22号(令和6年3月)

韓国人日本語教師による日本大衆文化使用の実態調査 : 組み込みと抵抗の場としての日本大衆文化

https://kokushikan.repo.nii.ac.jp/records/2000300
https://kokushikan.repo.nii.ac.jp/records/2000300
45f865bb-1404-4e23-89c2-843e74065354
名前 / ファイル ライセンス アクション
2186_3709_022_05.pdf 本文
Item type 雑誌記事(1)
公開日 2024-04-25
タイトル
タイトル 韓国人日本語教師による日本大衆文化使用の実態調査 : 組み込みと抵抗の場としての日本大衆文化
言語 ja
タイトル
タイトル How South Korean Japanese-language teachers are using Japanese popular culture : popular culture as a site of resistance and incorporation
言語 en
見出し
大見出し 研究ノート
言語
  jpn
作成者 河先, 俊子

× 河先, 俊子

WEKO 26025
J-GLOBAL ID 200901017551876975
e-Rad 60386927
AID DA17716277
国立国会図書館典拠データ 001134879
VIAF 300101297
VIAF 3387158551006716540001
ISNI 0000000407996218

ja 河先, 俊子
ISNI

ja-Kana カワサキ, トシコ

en Kawasaki, Toshiko

Search repository
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Using a modified grounded theory approach, this study analyzes data collected from interviews with 20 South Korean Japanese-language teachers who teach at high school or university to determine how they accept Japanese popular culture and use it in their coursework. Considering popular culture as a site of generation of meaning through consumption, the results were discussed with a focus on the process marked by negotiation of meaning over hegemony, or a shifting balance of forces between resistance from the subordinate and incorporation from the dominant. While South Korean Japanese-language teachers adopt Japanese popular culture to make students consent to educational content and more engaged in learning, such an approach also works to resist traditional teacher-centered education and political power fueling conflict between South Korea and Japan. Further more Japanese popular culture is a site of conflict between the hegemonic culture of both countries, where South Korean teachers decide to refuse or accommodate Japanese popular culture taking its necessity and adaptability with mainstream culture in South Korea into account and try to lead students to cultural relativism in understanding Japanese culture. Japanese popular culture appears to function as an effective tool to enhance the value of the learning of Japanese and to empower teachers when they try to resist prejudice against Japan rooted among South Korean people.
署名日/記述日
内容記述タイプ Other
内容記述 2024年1月28日受付
キーワード
  韓国における日本語教育, 日本大衆文化, ポピュラー・カルチャー, 韓国人日本語教師
Japanese-language education in South Korea, Japanese popular culture, popular culture, South Korean Japanese-language teacher
書誌情報 ja : 21世紀アジア学研究
en : Bulletin of Asian Studies

巻 22, p. 67-84, 発行日 2024-03-15
出版者
出版者 国士舘大学21世紀アジア学会
出版者
出版者 国士舘大学21世紀アジア学研究所
収録物識別子
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 2186-3709
注記
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究は科学研究費補助金(21K00606、代表:河先俊子)の助成を受けたものである。
資源タイプ
資源タイプ識別子(シンプル) http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ(シンプル) departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2024-04-19 08:51:18.808111
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3